Thursday, May 28, 2009

En. Abam @ 6 months

a happy baby

lama lak tak update. aku ada urusan di penang & perlis last week. bawak adam, mak mertua & adik ipar ikut balik sana skali. 1st time bawak adam jalan jauh ;D

adam celebrated his 6th month birthday in penang last monday. this is the first time we brought him back to my kampung and also jumpa nenek (my grandma) for the first time ever! dah 6 bulan budak kenit tu baru ada rezeki bawak dia ke sana. awal2 dulu kitorg takleh balik penang lagi disebabkan oleh perkara yang tak dapat dielakkan.

here are his milestones. as usual, in point form. eheheh..:
  1. adam giggles macam toddler. mengekek2 sampai aku macam tak pecaya budak kecit ni leh gelak camtu. eheheh..
  2. berat dah 7kg+. exact aku tatau lak baper sebab dah lama tak timbang. panjang lagilah tatau..next injection masa dia umur setahun. setengah tahun lagi kena tunggu...
  3. senang tido sendiri. letak la kat mana pon, bila dia dah kantoks, lena la dia. mcm tau2 jer ummi dia dah tak larat nak dukung, buai2 bagi tido ;p kalau letak dalam carseat lagilah senang dia tido. siap ternganga tu. besh sungguh dapat tido yerr....
  4. makin kerap minum susu. masa pegi penang & perlis aritu dia start minum 2 jam setengah skali. biasanya 3-4 jam skali. pastu memang akan habis 4-6oz. semangat kesukanan sungguh ini budak motak..
  5. makin kerap bergolek. siap angkat2 montot lak tu. cepat2 merangkak yer adam...
  6. suka makan pisang (macam ummi dia gak ;p)
  7. suka senyum. dengan sesaper pon bleh. harap2 berkekalan...
  8. satu habit dia yang aku pasan sejak kecit - suka letak tangan atas dahi (macam tarian asereje tu) masa minum susu & masa isap pacifier nak tido. dia start habit ni masa umur 2 bulan camtu. mak mertua aku cakap 'haaa..dia dah tabik, nak tido la tu'..macam2 peel babies ni kan?

err..tu jer kot yang aku observe. btw petang jumaat nanti mak mertua aku akan hantar adam balik ke umah aku - for good!. yippiieeee!!! bonda memang menantikan kepulangan anakanda. hehh..

sempena kepulangan anakandaku yang masyam itu, aku ngan bobo semalam berkobar-kobar pi soping barang2 dapo kat giant. bukan untuk aku masak (aku dah lama pencen masak, minum shake Herbalife jer. ahahaha...) tapi untuk stok makanan adam. almaklumla budak kecit tu dah stat makan..aku bersemangat waja la nak buat sendiri food dia. baru ni bobo beli nestle stage 1 beras dalam tin biru tu. dia tak suka! so aku pon beli la barang2 ni untuk buat food dia:

  1. beras siam 1kg (gagah nak beras yang elok gak. mak nyer makan beras yang ada 15% hancur tu ;p)
  2. sweet potato 2 ketui (takleh banyak2 kang kesedapan mak dia lak yang makan lebih)
  3. apples (1 pack ada dalam 6-7 biji)
  4. carrot (1 pack ada 3-4 batang)

isk, macam2 la pulak yang kitorg beli yer. xper2, anak nyer pasal akan ku rajin2kan diri ini memasak. buat puree jer ponnn...sibaik ada satu lagi blender yang tak penah digunakan. leh asingkan dengan blender untuk cili2 tu (eleh, tadi kata dah pencen masak ;p)

kat R&R

No comments: