Thursday, March 25, 2010

En. Abam @ 16 months old

(pic 16 bulan SX. hehe...)

wewwitt! arini genap umur anak terunaku 16 bulan. makin banyak akal, lasak & notty banget! straight to the point, here are his milestones:


1. gigi dah makin banyak tapi aku takleh nak kira dah sebab dia asyik nak geget!


2. skang ni kalau lepas abis minum susu dia tak campak dah botol tu ikut suka suki dia. mesti dia bagi balik botol tu kat aku. siap sebut 'nahhh' eheheh....


3. dah pandai panjat kerusi meja makan. bahya btol...sebelum ni dia tau tolak2 jer kerusi tu. now i have to be super cautious!


4. his new vocab 'abihhhh' & 'pish' (fish). kalau aku tutup tv nak masuk tido pon dia kata abih. at least dia faham la apa maksud abih tu. heheh...kalau pish pulak, aritu tak disangka2 dia sendiri yang sebut 'pish' bila nampak gambar ikan kat baju tido dia yang aku tengah lipat. betul pulak tu dia tunjuk direct kat ikan sebab baju tu ada gambar ship & benda2 lain lagi. clever boy!


5. he loves to show his love & affection to us. kalau tak suruh sayang ummi, sayang daddy pon dia akan datang sendiri kiss2 muka kitorg. siap sound efek 'mmmuuaahh'. eheheh...kekadang tu sound efek jer lebih, tapi muka ke lain. hahah!


6. dah pandai nak try makan sendiri guna sudu. tapi belum sukses lagi sebab tak pernahnya dapat senduk moi tu dalam sudu. heheh...aku kena tolong gak sendukkan baru dia nak makan. kalau aku sendiri yang suap memang dia akan paling muka terus sambil merengek2 nak pegang sudu sendiri. grrrrr....skang ni time makan adalah time yang paling menguji kesabaranku! kalau carpet tak comot dengan moi dia tak sah! kain lap memang sentiasa kena standby. kalau serdak2 biskut yang berterabur aku terus vacuum jer. ponek makcik! kekadang tu terlepas jugak kemarahan kat dia (my bad :'( ). tapi bila tengok dia tido, alahai....rasa kesian & bersalah sangat. Ya Allah...berikanlah ku kesabaran untuk melayani anak kecilku yang belum mengenal dunia ini....aminnn....


speaking of temper, aku ada baca dalam What to Expect - The Toddler Years cara2 macamana nak avoid our temper towards our children especially yang toddler nilah. tau jela kan, time diorg kecik kita kena sabar layan anak bangun pagi2 buta bagi susu, salin diapers etc. skang ni bila akal diorg dah makin banyak & keluar macam2 karenah, so tahap kesabaran tu kenalah semakin tinggi!


dalam tu jugak ada sebut to be angry is a normal thing. everybody are allowed to express their anger but to some extent la kan. kita boleh marah anak, tapi lepas tu kena minta maaf balik kat dia & cakap positive things. then terus ajak dia buat fun activities. jangan panjang2kan lagi sesi tu...macam semalam, aku ajak adam kaler2 word ABC yang aku print out guna crayon. tapi aku yang kaler lebih, dia lak conteng2 sket pastu masuk mulut. cheeky! heheh...btw, his fav crayon colour is yellow! dia nak yang tu jer, kaler lain semua dia bagi aku pegang ;p


btw nantilah bila2 free i'll share more elaborate info on parental anger nih sebab ada banyak lagi. apa pon kita kena berbalik kepada agama kita la kan. kan sabar itu separuh daripada iman.... ;D


eh dah melalut2 pulak. daripada nak story pasal adam jer tetiba masuk bab lain ;p anyway, tu jer milestones adam buat masa ni. kalau ada lagi nanti aku buat additional jer.


toodles!

No comments: