Wednesday, March 31, 2010

Adam's Additional Milestones @16 months

bila aku baca balik entry milestones adam aritu, baru prasan rupanya ada banyak lagi yang aku tertinggal (adakah simtom2 nyanyukness dah menjelma? nehiiii!!!). well well well...let's see kali ni camner. harap2 takder yang tertinggal dah. takkan nak buat entry additional sampai 2 kali plak kan. heh...

1. his vocab is improving. kalau dulu pandai sebut 'bye' jer, skang dah tau sebut 'bub-bye'. word 'abih' pon dah jadi 'abih dahhh'. now his fav word is 'kaki'. heheh...kalau aku ajar dia sebut 'daddy', dia akan sebut 'didi' (aper, ingat daddy kamu dah bertukar menjadi P. Diddy eh? kui3...). word 'ummi' dia tak pandai sebut betul2 lagi. mesti jadi 'ammi'...takpelah adam, jangan jadi 'amma' udahler... ;p

2. dah faham orders. bukan order makan kat kedai mamak or drive-thru McD tu yer, orders as in arahan ;p kalau suruh dia amekkan barang, dia akan tolong amekkan dan bagi kat kita. kalau suruh 'up' and 'sit down' pon dia faham dah. good boy!

3. dah pandai salam amin cium tangan. kalau sebut 'amin ummi, amin daddy' dia akan amek tangan kitorg dan cium. sejut perut ummi ngandung. heheh....

4. skang ni adam dah tunjukkan minat baca buku. buku2 Grolier yang kat rak tu dulu dia tak heran pon. skang ni dia akan amek buku2 tu dengan effort sendiri sambil selak2 the pages tanpa sebarang kesan koyak! kedut2 tu ada la sikit. saspen woo...bukan apa, sebelum ni dia tau nak koyakkan mags jer. tu yang aku tak bagi dia amek buku Grolier tu (utang pon lom abis dek non! - kantoi! :">). skang aku biar jer dia amek buku tu sendiri & tolong bacakan kat dia..

5. ada one thing yang aku tak faham pasal adam. bila dia tengok iklan susu Fernleaf yang budak nyanyi lagu 'Ibu...ibu...' tu, dia akan sebik dan nangis. pastu aku saja la test nyanyi lagu tu, expression dia sama gak! tetiba terus nak nangis. siap meleleh ayaq mata lagi. hmmm...sama ada suara ummi dia yang tak sedap atau terlebih sedap taktau lah. hahah! kidding! mebbe lagu tu menakutkan atau menyedihkan dia kot...i'm not sure...tapi kalau dia dok tendang2 time nak pakaikan diaper aku saja jer nyanyi lagu tu nak bagi dia diam. heheheh...jahatnya ummi! >:p

6. adam telah memecahkan tudung periuk Vision ummi julung kalinya baru2 ni! tapi alhamdulillah kaca tak kena kaki dia. terkejut ungka aku sampai siap menjerit lagi...nak luruh jantung woo...adalah sangat bahaya walaupun kita 'ter'careless 1 sec pon skang ni. padahal sebelum tu aku memang dok tengok2kan dia sambil basuh pinggan mangkuk kat sink. iskkk....

hmm...that's about it (kot). ada some piccas tapi nanti2 la tepek sebab lupa bawak cable lak arini ;p

ok, nak balik dah. toodles!

No comments: