Thursday, February 25, 2010

En. Abam @15 months old

adam is already 15 months old today! hepi besday my laling....muackssss :-*

here i list down his milestones:

1. dah pandai sebut 'nak' if he wants something. skang ni apa benda yang aku pegang semua dia nak. just wait until he can talk properly. masa tu mesti asyik tanya 'kenape?' lak. letih aku nak menjawab nanti. hehee...

2. his fav toy is my handphone. tak tau la dah berapa banyak sms & mms yang dia dah terhantar kat bobo & my MIL. ada sekali tu dia terhantar sms tulis 'pe' kat my mak (his tok). then mak aku reply balik 'mak tak faham la'. hahah! sebab masa tu aku memang tengah berbalas2 sms dengan mak aku. tetiba si kenit ni datang rampas hp aku. pastu sesuka hati dia la tekan sana sini. bebudak zaman skang ni kecik2 dah IT literate yer...
3. ouh yer, semalam for the 1st time i heard him say his own name (sort of)! aku amek pic dia guna hp, then aku tunjuk kat dia & tanya saper ni? pastu dia jawab 'addaaa' (adam without M dan berbunyi sengau sikit. hehee).
4. gigi dah ada 12+1 batang. 6 bawah, 6 atas, 1 lagi incoming kat gusi atas, tengah2 sikit. hehe...mentang2 gigi dah banyak, asik nak menggigit jer skang ni. aku & bobo la jadi mangsanya...ouch!!
5. adam suka sangat main kejar2 & nyorok tapi tempat nyorok dia yang orang leh nampak i.e. kat sebelah highchair. hehe...bila aku buat2 nak kejar dia, dia akan terkedek2 lari datang kat aku pastu siap tergolek nak suruh geletek. ehehehe....
6. dah faham maksud word 'daddy'. bila aku tanya 'mana daddy?' dia akan tunjuk kat pintu & pegi jenguk kat sliding door sebab bobo tiap2 hari sampai rumah lewat. bila dia dengar jer bunyi motor, kelam kabut nak pegi jenguk kat sliding door. hehehe...
7. skang ni adam suka mengekor. aku pegi dapur dia ikut, aku pegi hall dia ikut & nak pegi bilik air pon dia ikut. adesss....sibaik la ada highchair. time aku nak masak memang kena letak dia kat situ la. kalau tak, dia pon sibuk nak masak sama. tambah2 lak skang ni dah pandai bukak pintu kabinet yang letak gas tu. bahya sungguh! kalau aku nak solat atau mandi, memang aku letak dalam playpen...tak berani dah nak letak atas highchair time aku takleh nampak dia sebab baru2 ni dah ada kejadian ngeri berlaku! ceritanya begini (chewahh)...
masa aku dah nak abis solat terdengar suara dia macam jerit2 gitu. pelik gak sebab biasanya dia behave jer kalau tengah tengok tv kat hall. aku dah rasa tak sedap hati...abis jer doa dengan tak tanggal telekung lagi aku terus pegi tengok dia. Ya Allah....nak luruh jantung aku! rupa2nya dia dah bergayut kat hujung tray highchair! ntah camna klip strap tu leh terbukak. aku rasa elok dah aku klip sebelum tu. aku terus dapatkan dia sebelum terjatuh. alhamdulillah...sibaik takder sebarang kejadian tidak diingini berlaku. bukan apa, aku takut highchair tu terbalik & hempap dia jer. nauzubillah....
hai la anak...makin besar makin banyak akal!

pak lebai dari negara arab ;p dia sendiri yang letak romper tu atas kepala. hehe..

ya habibi ya maulana!


oklah, it's time to work! toodles!

No comments: