Monday, August 15, 2011

Mari Mengetest Oven

malam ari sabtu lepas tetiba rasa tingin nak buat kek. bukan apa, kesian kat oven tu jadi tukun tiruan jer. dah beli tapi tak guna2 pon. mixer pon dah ada, kekta bagi. huhu....

pastu bila bagitau bobo, dia yang teruja lebih. so malam tu jugak lepas berbuka dia keluar pegi beli barang2 kek.

aku suh dia beli tepung kek instant jer sebab senang. campak butter, gula & telur jer kan? tapi dia pi beli tepung naik sendiri. bahan2 lain dia tengok kat tepi kotak tepung tu jer dengan bantuan tuan kedai. siap tick lagi barang apa yang dah dapat. hehehe....gigih btol!

tapi yang kelakarnya patut beli baking powder, tapi dia beli yis sebab dia baca bahan ramuan tu in BM (serbuk penaik). kih3...yang tuan kedai tu plak pi tambah kata bleh jer guna yis untuk buat kek. errr....aku tak penah lak guna yis untuk kek. untuk roti, donat ada la kan?

dekat kul 10.30pm baru start projek kek ni. kitorg buat choc moist siap dengan choc topping. ngeeee ;D

sibaik gak bobo pon eksaited nak tolong sama. yang kelakarnya lepas masuk butter dalam mixer bowl, aku suruh dia tengok kena masuk bahan apa lagi pastu. dia kata tepung. lepas dia tolong sukat semua, aku pon tak agak2 terus jer masukkan tepung dalam bowl tu. padahal kena mix butter dan gula dulu sampai kembang! ahahahaaa! tah hapa2 jer. amatur la katakan... ;p


cake in the oven. isk, tak sabar dok tunggu kek siap time ni. hehe...


tadaa! dah siap! tapi merekah lak kat tengah2 tu


ok, cover rekahan dengan topping. comot gilos! buat topping ni pon tengok resipi kat tepi kotak tepung kek. hahahaa! gigih tak gigih kitorg? ;p


jemput makan semua! nomnomnom....


verdict: lembut dan gebusss! topping pon maveles (perahsantan)! kira menjadi gakla kek ni walaupun tak tentu arah berapa suhu baking semua. heheh...


p/s: dah start berangan nak bake sendiri bday kek adam nanti ;p


4 comments:

aQueen said...

cer mai hantar barang 4-5 bijik..aku nak test!

mrs plain-june said...

hah.. padanla merekah.. gula+butter belum kembang sudah rummmm masuk itu tepung! suhu dah oke dah 175C-180C tu.

EDA said...

rajin nya laki hg nk tolong....kena buat selalu nih...

una said...

melia: nak buat sebijik pon bercinta! ni kan pulak 4-5. hahah!

kekta: tepung tu sempat diselamatkan dulu seblom kaco dgn butter. hehehe...

eda: dia rajin bersebab. sbb dia yg nak makan ;p