Thursday, August 11, 2011

Insaf....

hari ni dah masuk hari ke 11 kita sambut puasa. kejapnyer masa berlalu....
tapi still a long way to go. ada half month lagi...

aku memang tak masak la untuk sahur atau iftar. sebab time sahur kitorg selalu makan oat jer. iftar pulak masak kat 'param' jer. dapur panjang gitu. hahah!
tapi itupun aku dah bosan tak tau nak beli juadah apa....haihhhh...masalah donia tau tak!

eh sebenarnya nak citer pasal semalam.
aku ni jarang sesangat tengok program 'Bersamamu' kat tv3 tu.
tak boleh tengok dan taknak tengok. sebabnyer, aku cepat emosi bila tengok orang susah :(
tapi semalam disebabkan takder citer yang menarik, aku tertengok la program tu.

sedihla tengok makcik tu. dahlah kaki kudung sebab ada kencing manis.
hasben pulak dah tinggalkan dia dengan 2 orang anak laki yang still bersekolah.
anak2 nyer pulak sebelum pegi sekolah memang tak makan langsung. ikat perut sebab tak mampu.
time free diorg pegi keje kat kebun kawan untuk sesuap nasi...
lepas tu anak2 nyer tingin sangat nak makan KFC. KFC? rasanya aku ni dekat tiap2 minggu mesti pi makan kot.
tapi bagi diorg KFC tu macam 'wahh...KFC! besnyer kalau dapat makan!' u get what i mean?
macam satu benda yang lavish pada diorg.
tapi pada kita yang masih mampu makan sedap2 ni? macam biasa jer kan? lainlah kalau dapat makan kat hotel 5 star ker...

haihhh....
sebab tula kena ingat selalu, sesusah mana pon kita, kena ingat ada lagi orang yang lebih susah dari kita....

insaf seketika...

tapi semalam aku dapat kawal perasaan sedih bila tengok program tu.
sebabnya bila last2 tu diorg tunjuk ramai orang pegi rumah makcik tu untuk bagi bantuan.
alhamdulillah...mudah2an ringan sikit beban makcik tu dan anak2 dia.....

amin....


No comments: