Thursday, November 19, 2009

Unsangkarable...

ingat tak dalam entry yang lepas2 aku bagitau yang aku outstation ke Melaka? aku ke sana untuk attend Kursus Penyeliaan Berkesan & Memahami Psikologi Organisasi (panjang sungguh nama kursus nih) kat MITC Hotel...

overall training ni sangat enjoyable! 1st day tu cuak jugak bila tengok muka peserta2 lain sebab tak kenal lagi...diorg datang dari macam2 organization. ada yang keje nurse trainer, kurator muzium, pegawai keselamatan & doktor pon ada! yang tak besnya cuma satu jer, bilik hotel cam hampeh! taraf hotel Ban Cheong bak kata kawan aku. orang Perlih jer yang tau hotel ni...ehehe...

niway, to cut the story short ;p ada la satu sesi ni kitorg kena lukis muka masing2 dalam A4 paper. iskk...aku ni dahla 'kerastangan'. huduh gilos lukisan aku. haha...tak kisahla, yang penting spek aku sama shape. kui3...

pastu lukisan tu kena distribute among semua peserta dan kitorg kena tulis attribute kawan kita kat belakang paper tu. kira macam 1st impression kita pada seseorang la..lepas dapat balik lukisan sendiri, aku pon baca la apa yang kawan2 lain tulis. dalam ramai2 tu ada dua orang jer komen aku 'pendiam', tapi ada gak orang tulis aku 'peramah'. ahahaha....jarang sangat orang cakap aku peramah. pendiam tu memang sokmo ler orang cakap walaupun sebenarnya takla pendiam mana pon..heheh...

ada macam2 lagi la komen diorg...dan yang paling tak tahan (malu jer nak citer ;">), ada yang tulis 'dah kawin ker?', 'hai cantikla awak, bagi la no tipon...brapa?'. ahahahahaha! bila aku baca tu nak gelak besar rasanya...tak sangka lak aku still nampak macam orang bujang. maksudnya nampak muda la, kan? hehe...bes2...and btw that's not even an attribute! tu soklan cepumas namanyer...sorry yer, but i'm taken. heh...

dalam kursus tu gak kitorg belajar pasal temperament staf termasukla bos2. temperament manusia ni boleh dikategorikan dalam 4 kaler iaitu emas, oren, biru & hijau. lebih kurang macam api, angin, air & tanah la...pasan tak yang kebanyakan big2 boss dalam sesuatu organisasi tu kaler emas which is api. orang kaler emas ni extrovert, determined & kurang sensitif. sebab tu kot ada pesen bos2 yang sedap2 jer fire staf dalam miting tapi luar miting macam takder pape berlaku. heheh....contoh jer yer...tiada kena mengena di antara orang idup atau mati ;p

banyak lagilah benda yang aku belajar dari kursus tu. masa last day, kitorg dapat sorang sekotak biskut as a token of appreciation selain sijil penyertaan. hehehe....tak penah2 aku attend kursus yang bagi biskut untuk peserta bawa balik.

oklah, nak sambung buat keje lak...

tata for now!

No comments: