Monday, October 17, 2011

Rich Chocolate Pudding

petang ari sabtu aritu macam bosan jer duduk rumah tak buat apa2. blogwalking kejap. tup2 terjumpa balik resipi puding ni dalam blog kekta yang lama. penah buat dah sekali dulu masa di kangar. memang sodap! choc dia sangat rich. sesuai dengan nama resipi dia. huhuh....

kebetulan pulak bahan2 memang semua ada dalam pantry. terus aku ajak bobo tolong masuk dapur skali. dia ok jer bab2 nak tolong masak ni sebab nanti dia jugak yang nak ngappp dulu. huhuh...













aku takder bekas agar2 yang comey so guna tapawe bulat2 ni & mangkuk2 plastik ikea tu jer. tehehehe...


ni resipinyer:

1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung (aku cilok susu adam. jadilah puding berDHA. kui3...)
1/2 sudu teh garam (tapi aku lupa bubuh lak ;p)

4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung

1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter
1 paket serbuk agar2 (10-11gm) (slalu aku beli yang brand burung layang2 ker burung apa tah. paket kaler kuning)


Cara-cara:
Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
Masukkan butter, kacau hingga pekat.
Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.

Sejukkan dalam lemari es.


senang jer kan? semudah ABC gituh. selamat mencuba! ;D



2 comments:

Unknown said...

uih.. akak pun dah lama x buat.. kecoq plak tengok..

una said...

hehe...buatla. siok ooo...