Friday, June 25, 2010

En. Abam @ 19 months old

my cheeky toddler is 19 months old today! yay!! dah besar dah anak ummi (seperti biasa, ayat cliche kena ada T_T). here are his milestones for this month.:

1. rambut masih mencacak. kalau aku sapu baby oil pon tak jalan. lepas oil kering dia naik mencacak balik. muahahah...so might as well aku takyah sapu langsung (ayat kaver untuk mak2 yang dasar pemaleh :">)

2. dah kurang gemar makan moi a.k.a. bubur. ker sebab dia dah boring ek? tapi kalau aku & bobo makan nasik (yes, we eat nasik at all times for dinner. no dieting ;p), tambah2 lagi nasik kandar. bukan main lagi dia 'hijack' nasik kitorg. hihih...nilah padahnya kerap makan kat mamak time peknen dulu...yang kagumnya, dia leh tahan lak kuah2 pedas tu. bobo cakap adam ni mamat kampung sungguh sebab suka makan nasik. adam's kampung nickname is 'Mat Behoq' (sebab umah kami dekat area Behor Empiang), given by his daddy. keh3...

3. vocabs dia dah bertambah! now he can recognize, understands and say the word cicak, 'shushu' (susu), 'kashut' (kasut), kakak, 'ambam' (abang), baby, 'ayoo' (hello. hihih...macam tamil daa..), 'fawer' (flower) & body parts like 'wambut' (rambut) & kaki ;D

4. dah 3 kali dia berjaya panjat keluar dari playpen. tapi alhamdulillah dia landing atas katil. risau betul aku. skang ni dah tak boleh harapkan playpen dah :-S pastu lately adam jadi quite clingy dengan aku. so bila aku nak mandi atau solat pon agak saspen la T_T. terpaksa mandi cepat2 sambil peek dia tengah buat apa. ada skali tu dia dok panjat playpen sambil nangis2 nak keluar. aku terus tak jadi nak mandi. terpaksa soothe dia dulu, layan2 tengok Playhouse Disney sampai dia ok. then aku letak dia dalam highchair. elok jer aku masuk bilik air balik dengar dia sambung nangis. huhuhu....poning mokcik!

5. skang ni adam susah nak pegi taska tapi susah jugak nak balik. opposite from easy come, easy go gitu ;p pagi2 jenuh cikgu pujuk ajak masuk taska. time nak balik aku lak kena pujuk ajak dia balik. skang ni dah 3 hari dia taknak duduk dalam carseat masa on the way balik rumah. aku letak dia kat seat belakang jer. alhamdulillah dia well behaved. takder aksi stunt langsung. dia cuma duduk diam2 sambil belek magazine. macam tuan besar! hehehe...

6. sometimes adam suka sebut nama dia macam sebutan ala mat saleh gitu. 'adam' as in adam sandler. hihihih...skali skala perasan jadi mat saleh apa salahnya, btol tak ummi? ;p

7. sebelum ni dia lentok kepala kanan kiri kalau dengar muzik, tapi skang dah tukar pesen lak jadi angguk2 kepala. a headbanger in the making? nehiiiii!!

that's about it :D

p.s. entry ni takder latest pic adam sebab ummi dia malas nak charge batt digicam ;p lepas charge nanti baru update. hehe...

No comments: