Friday, April 9, 2010

Korang Dah?


all this while i didn't realize that i have to pay (or obliged) for zakat pendapatan. i thot the one that we pay for on aidilfitri which is zakat fitrah is the same thing (iskkk...jahilnya aku! am i the only person on earth who didn't know about this?). yesterday when me & my sis were talking about e-filing for income tax, this matter arose. she gave me some links and i also did some 'research' to get more info on zakat pendapatan. here's some to share:


"Pendapatan bermaksud perolehan yang merangkumi pendapatan gaji dan pendapatan bebas seperti pendapatan ahli profesional. Walau bagaimanapun perolehan hasil harta yang tidak mempunyai struktur zakatnya tersendiri dan juga sumbangan daripada mana-mana pihak jua sekalipun adalah juga diserapkan dalam perbincangan ini. Kesemuanya ini dibincangkan sekaligus kerana persamaan asasnya yang menjadikan hukum bagi kesemuanya adalah sama"
source

DALIL WAJIB ZAKAT

Firman Allah s.w.t:
"Wahai orang-orang yang beriman, keluarkan zakat sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu."

Surah al-Baqarah (ayat 267)
Allah menjelaskan bahawa segala 'hasil usaha yang baik' itu wajib dizakat. Oleh itu, bagi sesiapa yang menjadikan makan gaji itu sebagai satu profesion, maka itu juga termasuk dalam 'hasil usaha' yang wajib dizakat.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Menjadi sesuatu kewajipan ke atas setiap Muslim bersedekah (zakat)". Mereka bertanya, "Wahai Rasullullah, bagaimana yang tidak mempunyai harta?". Baginda menjawab, "Bekerja untuk mendapat sesuatu untuk dirinya lalu bersedekah." Mereka bertanya, " Kalau tidak mempunyai pekerjaan?". Baginda bersabda, "Tolonglah mereka yang meminta pertolongan". Mereka bertanya lagi, "Bagaimana pula jika tidak berkuasa?". Baginda menjawab, "Kerja ke jalan kebaikan dan tinggalkan kejahatan, hal itu merupakan sedekah".


SYARAT WAJIB ZAKAT

1. Islam


2. Merdeka


3. Sempurna Milik. Hasil usaha yang baik sebagai sumber zakat. Hasil usaha tersebut termasuklah pendapatan dan pengajian yang merangkumi upah, gaji, bonus, elaun, komisen, pemberian, ganjaran profesional, hasil sewaan, perkhidmatan dan sebagainya. Pendapat para fuqaha' menyebutkan semua hal berkenaan pendapatan dan penggajian disebut sebagai 'mal mustafad' iaitu perolehan baru yang termasuk dalam takrifan sumber harta yang dikenakan zakat.


4. Cukup nisab. Nisab bagi zakat pendapatan adalah berasaskan kepada nilai 85 gram emas harga semasa, memandangkan pendapatan biasanya diterima dalam bentuk mata wang yang disandarkan kepada emas.


5. Cukup haul. Jangka masa setahun adalah jarak untuk mempersatukan semua hasil-hasil pendapatan untuk pengiraan zakat pendapatannya. Dalam hal ini, apa yang lebih penting ialah seharusnya zakat pendapatan ini dilihat dari segi persoalan harta perolehan atau penghasilan dan bukannya harta wang simpanan ini bersesuaian dengan tuntutan dan roh Islam terhadap kewajipan berzakat.


How are we going to know how much we have to pay for zakat?


no worries, just click this link for zakat calculator. but this is only applicable for Selangor residents coz the 'Perbelanjaan Yang Dibenarkan Ditolak (setahun)' for them is RM8000 but for Perlis residents (like moi) the amount is RM5000 only (ya lor, no toll & makan murah maa...heheh...).

ok, now i got all the info. so, without further ado, i contacted one of the staff in Bursary office to get the form for paying zakat. today, i will send the completed form to them and insya Allah by this month, it will be deducted from my monthly salary. phewwww....i hope it's still not to late!

akhir kata....

ZAKAT MEMBAWA BERKAT a.k.a. kap ba ro kap alip ta nunnn.... ;p

4 comments:

Maya Ariffin said...

wei.. Ni kes tertinggal train ler ni. ahahaha! bg lebih je kat pusat zakat so tat kurang sket amount bayo ke lhdn.. wakakak.. bley gituw?
Aku dah start bayo since 5 yrs back.

Unknown said...

bayaq lebih skett.. dgn harapan bleh cover balik hat x bayaq dolu2.. moga peroleh barakahhh!!!!!!

una said...
This comment has been removed by the author.
una said...

maya: kui3..tula psl. aku tetinggal ketapi wap trus! dok byq kat lhdn jela slama ni..

kekta: oops! tak sompek dah. form dah antaq kat bendahari. xpo nti leh tambah2 lg ;D