Tuesday, November 15, 2011

Our Aidiladha

amboih sejak hujung oktober sampailah masuk bulan nov ni asal weekend jer mesti busy. first week balik KL, 2nd week sambut raya haji. 3rd week shopping barang untuk kenduri adam. phewwww....


tapi untuk entry kali ni nak citer pasal raya haji. i know i know...entry basi! ;p


raya haji tiap2 tahun jarang sangat kitorg sambut meriah. macam tahun lepas pon kitorg tak balik kampung. pagi tu bobo pegi solat raya di masjid, pastu tengahari sikit kitorg pegi rumah kawan makan kambing bakar. pastu balik rumah aku tengok hang, hang tengok aku. masing2 sangap. kih3....


tapi tahun ni sangat2 berbeza. sebabnya, ada anak2 jiran datang beraya!


pagi tu lepas bobo keluar pegi masjid baru aku start masak. plan memang nak buat nasik goreng jer untuk alas perut sementara tunggu tengahari sikit nakpi makan kambing kat rumah kawan. heheh...


elok2 jer habis masak dan hidang atas meja...ting tong!! nampak kelibat anak2 jiran dah masuk porch rumah aku bagi salam. errkkk...dengan aku tak mandi lagi. sibaik dah bagi adam mandi siap2 sebelum tu. nak taknak jemput jugakla diorg masuk. takkan nak menyorok pulak kan? kui3....adam excited habih la ramai kawan2 datang rumah. siap pakai baju raya & bawak beg duit lagi depa tu. sakan sungguh!


tak lama lepas tu bobo pon balik dari masjid. dia terus ajak budak2 tu makan sekali. merasalah korg makan nasik goreng di pagi raya. hahahaa....malu weh balik rumah mesti depa pi citer kat mak depa 'mak, mak, tadi kat rumah makcik tu depa jamu nasik goreng, bukan nasik impit!' kuang3....sibaik gak bobo ada beli 1 tapawe serunding. ada la sket bau2 raya ;p



the 3 sisters. nasibla korang makan nasik goreng jer time raya. hahaha...(sila abaikan rumahku yang serabut itu ;p)

pokcik bobo sedang melayan tetamu cilik. ewah!


tengok depa makan berselera gak. kesedapan kot? perasan! hehehe....


budak kici 2 orang ni bukan reti nak makan bila dah berjumpa. asik nak main jer. tskkk....


petang lepas zohor kitorg pegi rumah kawan lak. tiap2 tahun dia jemput pi makan kambing korban kat rumah in laws dia. tenkiu hajah! nanti jemput kami lagi na...(muka tak malu! ngeeeee....).




walaupun aku bukan kaki kambing (op kos la dah manusia ;p) tapi yang bakar ni kesedapan lak. boleh terima la kalau makan. pastu black pepper sauce dia pulak yummeh! aihh...teringat2 lak. kalau sesaja pi kedai nak order lamb chop tu memang idokler teman ;p bau kekambingan sangat takleh terima la. kesimpulannya setahun sekali jela aku makan kambing. hehe....

bobo sedang meng'operate' kaki kambing

balik dari rumah kawan kitorg cadang nak terus pegi beraya di rumah pakcik aku di Jitra. sekali nak ziarah kakak sepupu yang baru operate kaki masuk besi lepas patah tulang. dia tergelincir jatuh di Jalan TAR time hujan. iskk ngeri! jatuh terduduk atas kaki sendiri pon leh patah. nurse bagitau dia sebab kurang kalsium. tu yang senang patah tulang. erk! dan2 rasa nak minum anlene...


aku call pakcik 2 kali tak berjawab. so kitorg balik rumah dulu. ingatkan diorg takder kat rumah. elok2 sampai rumah pakcik aku return call suh datang. dia tengah berkebun kat luar masa aku call.


so lepas maghrib baru gerak ke rumah diorg. makan nasik ayam makcik aku masak. pastu ada laksa lagi. tak larat dah. esoknya diorg ajak datang lagi ke rumah sebab makcik aku nak masak beriani dengan macaroni sup. jadinya dua hari berturut2 kitorg pegi beraya kat rumah diorg. malu gak sebab asik makan jer :"> tapi orang cakap rezeki jangan ditolak. kih3...


tu jer sambutan aidiladha kitorg. meriah tang makan jer kot. huhuhu....



p/s: baru ni anak jiran dalam tingkatan 4 kot tegur aku 'makcik...' sambil senyum berjalan balik rumah dia. am i that old? huwaaaaaa :'(
bobo lak dok gelak2 panggil aku makcik. chiss! chiss! chisssss! tapi kalau dia tak refer aku as makcik takkan nak panggil kak pulak sebab aku panggil mak dia kak ;p

No comments: