Monday, November 21, 2011

Mari Hijaukan Bumi

nilah rupa pokok2 ku setelah beberapa purnama. tehehe...dah bertambah sikit sebab ada yang beli dan ada yang pakcik aku bagi...pokok dalam rumah lupa lak nak snap. yang tu pon dah makin tumbuh merendang. me loike!

pokok puding ni sebenarnya aku plan nak letak dalam bilik air. tapi pasu kaca tu tak sesuai lak nak letak dalam tu sebab space limited. at last kat dapur jer tempat dia. huhu...nantilah aku try cari bekas lain yang sesuai buh dalam bilik air. pokok tu pon sedang membesar sebagai johan. lehla kerat sikit bagi dia tumbuh tempat lain :D mahal jugak pokok ni rupanya. satu pasu tu RM12! sama harga pokok 'nyok' kecik yang aku letak dalam rumah tu.


nilah pokok lantana a.k.a. taik ayam kacukan yang aku bagitau aritu. comey kan? bau dia pon tak sekuat taik ayam yang biasa. errr...ker tak bau langsung kot. tapi aritu aku tersilap nama. aku bagitau nama dia lantera (macam lagu dato ct ;p). tehehe....
sebenarnya bunga2 tu baru jer tumbuh balik. aritu masa kitorg balik KL 4 hari abis kering macam dah nak mati jer aku tengok. sama ada panas sangat atau tak hujan langsung sepanjang kitorg takder kat umah. sian jer tengok. tapi alhamdulillah lepas aku jaga baik2, bagi baja semua dia berbunga balik. yippie!!



pokok2 ni semua pakcik aku yang bagi masa kitorg beraya kat umah dia aritu. sian pokok hujung sekali tu sebab sampai sekarang tak berpasu lagi. huhuhu...sebelah dia tu pokok karipuley. yang tu pon kena tukar pasu besar sikit baru dia tumbuh elok. pakcik aku la bagitau ;p tengokla weekend ni kalau free lehla pegi nursery cari pasu.

disebabkan cuaca panas sangat, abis hose air kitorg pon jadi lembik terkulai layu. tapi silap kitorg gak sebab pi beli yang nipis. orang patut beli yang tebal sket kalau nak letak outdoor nih. pfffttt...membazir masa dan uang saja. huhuh...sibaik murahan jer ;p


my small garden ;p



zoom sket. bunga kertas tu pon baru mula nak berbunga semula lepas hampir mati kekeringan aritu. sian dia senasib dengan lantana. pokok limau ok jer tak kering. pastu pokok setawar yang aku ingat hidup segan mati takmau tu elok pulak dia tumbuh. nyaris2 aku nak buang hari tu. tapi aku hold dulu niat kot2 dia nak hidup. sibaik tak jadi buang. heh...lupa pulak nak zoom pokok setawar tu. comey2 jer daun dia ;D

hmm...pasni nak tanam pokok apa pulak yer? any suggestions?

No comments: