Friday, December 25, 2009

Kegigihan Diriku & En. Abam @ 1 year and 1 month old

wow! it's been more than 2 weeks i haven't updated my blog. lamanyesss....tetengah malam ni gigih lak aku nak update blog sambil mendengar 'sound effect' thanks to mr bobo ;p. tapi takper, malam ni christmas eve dan esok cuti..en. abam plak dah lena dengan opahnya. heheh...mind you, it's a long entry. sebab tu title entry pon 2 in 1. hihihh...

skang ni kan musim cuti...kalau orang lain, ujung2 taun ni mesti nak abiskan cuti, tapi aku takder chance langsung. weekend pon dok kat umah jer jadi desperate housewife kepada mr bobo ;p eh tak jugak, ada gak weekend yang aku kena pegi opis. so mr bobo plak la yang jadi desperate househubby to mrs bobo. kui3...mak aku pon dok tanya 'tak balik KL ka? lani ni kan dok sale merata2' (my mommy is really good when provoking her daughters to shop, shop & shop! tak gitu my sisters? ;p) huwaaa....baru aku sedar sejak pindah balik ke Perlis, aku tak pernah lagi balik KL purposely for balik kampung, eh bandar ;p. yang dok balik tu cuma kejap2 jer sebab ada meeting di Putrajaya. so it doesn't count la kan? tambahan pulak bobo still on probation. takleh la nak amek cuti lama2. so tak sempat la aku nak menikmati Y.E.S ujung taun ni..takper, ada hikmah di sebaliknya (slamat duit aku...hehe..)

anyway, my long silence was due to a workshop at Cameron Highlands and study period for my PTK exam. alhamdulillah exam PTK baru jer tamat riwayat arini. fuhh...legaaaaa...dah tua2 pon kena stadi maut lagi. sampai naik pimples muka aku tau...mencik jer..tapi kalau tak amek exam tu takder harapan la nak dapat anjakan gaji (dasar mata dollar!). bab naik pangkat, maleh nak komen ;p it's not my priority right now. harap2 dapat la aras 4...maleh btoi kalau kena repeat (mintak simpang!). tawakkaltu a'lallah....

nih nak citer pasal bengkel di Equatorial Cameron Highlands lak. tapi sebelum pegi sana ada pre-bengkel dulu kat opis. bengkel sesajo...tu pasal la nak update blog pon tak sompek (nih awat tetiba cakap nogori lak nih..hehe..) ;p kat sana sangat sejuk!! 1st night tu susah nak tido sebab rasa sejuk sampai ke tulang sum2 walaupun dah pakai outfit macam kuih lapis. pastu ditambah pulak dengan kekepaman bau blanket. eughhh....kepam gilos tau!! tapi 2nd night dah boleh tido sebab dah immune dengan bau tu kot. hahaha...

apa pun bengkel kat Cameron tu was ok. takder rasa pressure sangat sebab aku skipped the dinner and the telematch (notty2 ;p). yang paling bes masa pegi pasar malam kat Brinchang. walaupun orang ramai, tapi tak rimas langsung sebab tak rasa panas. heheh...kat pasar tu pon kitorg abiskan masa 2 jam! pompuan...pompuan....the next day before nak balik kitorg singgah kat pasar sebelah hotel tu lak. aku beli sayur sket dan pokok cili api! ehehhee...gigih sungguh nak tanam pokok. tingin nak pegi kebun teh tapi tak sempat lak. tak merasa la aku nak feeling2 bollywood jap. kui3...

pasal en. abam lak. alhamdulillah...pejam celik pejam celik anak bujangku dah masuk setahun sebulan ari krismas ni. aku ingat lagi masa awal2 lepas bersalin dulu. to tell you all the truth, aku takder confidence dan tak reti langsung camner nak jaga dan besarkan anak masa tu. almaklumla, takder experience...so, i just go with the flow...kekta, my big sis pon banyak membantu. time pantang dulu sket2 sms dia, sket2 sms dia untuk tanya itu ini pasal baby care. hehe...sibaik dia pon tengah berpantang gak. so ada la time nak entertain sms2 aku (yolah tu..). hehehe....

oklah, enuff with the memories ;p here goes en. abam's milestones at 1 year & 1 month old:

  • he loves to shout or shriek at the top of his lungs! testing vocal kot tapi macam nak tercabut anak tekak jer aku dengar. iskk..risau lak aku
  • he can walk a bit faster now. jatuh2 pon dah kurang. takder dah gaya jalan ala2 zombie macam awal2 dulu. hehe...chaiyok!!
  • dah pandai gelengkan kepala kalau taknak something. kekadang tu geleng2 without purpose jer. pastu sengih2 tayang gigi rabbit dia. hehe...notty jer rupa..
  • pandai tunjuk jari telunjuk (macam E.T tu) bila kita sua jari telunjuk kita. when i say E.T., he'll show his telunjuk (ajar anak jadi E.T plak ;p). then bila aku cakap 'NO!', dia akan tunjuk gesture no dengan telunjuk dia. tapi apa yang aku larang dia still buat. perbuatan dengan percakapan tak sinonim lagi. blom memahami maksud NO la kaedahnya. kih3....
  • he loves fan. nak2 table fan. haiyoo...kalau dia nampak jer fan, laju jer jalan terkedek2 nak pegi tepuk2 fan tu. ada skali tu sampai ter'on' trus fan tu. iskk...bahya sungguh!
  • dah pandai sebut 'cat' & 'jatuh'. kalau aku tanya dia 'mana cat?' dia akan sebut balik 'cat' pastu tercari2 kat mana kucing tu. hehe...dengan kucing pon dia tak takut gak. sukati dia jer nak tarik2 bulu kucing kat umah makcik aku aritu. pastu kalau dia yang jatuhkan barang mesti nak sebut jatuh. tapi cara dia sebut tu pelat & bunyi macam 'chaaa...uhhh'. ehehhe...
  • he's able to drink using a straw. aritu la adik aku sua straw air kotak ice lemon tea kat dia, pastu laju jer dia sedut air tu. wahh...bukan main suka lagi dia dapat minum ice lemon tea....sibaik tak sakit perut pastu..
  • he loves to babble in his own language. macam2 bunyi ada. macam bahasa jerman pon yer ;p
  • dah pandai buat gesture letak handphone kat telinga. skang ni abis semua barang dia buat macam handphone ie. a piece of paper, his baby wipes packet & Astro remote control. budak2 zaman milennium sungguh!
  • suka baling barang ke belakang dari atas kepala. err..geddit? camner nak explain eh? ha..macam nak main jengket/tengteng tu...kita baling batu ke belakang tapi ngadap ke depan. iskk...apo2 lah ;p ha, dia suka buat camtu. ni citer 18sx sket. aritu aku dok lipat2 kain baju termasuklah undies2. pastu datang si kecik ni camukkan abis sumer lipatan. pastu dia ambil satu undies daddy dia & baling ke belakang. tup2 trus tersangkut kat leher dia. ahahhahaha!! gelak gilos kitorg tengok peel dia time tu. aku suh bobo amek pic tapi dia segan lak sebab nanti kantoi orang nampak undies dia. ahahhaa....
  • ouh yer, en. abam baru jer baik dari demam. alhamdulilah kali ni tak lama demamnya. mebbe sebab nak naik bulan kot...cuma bezanya kali ni, dia jadi clingy sket dengan aku. sikit2 nak cari aku walaupun masa tu opah dia dok layan dia. anak omak nih! ;p

okla kot for the time being. buat syarat untuk update jer nih. heheh...so, pics2 akan diupload kemdian. it's time to sleep now...sok pagi aku ada facial appointment. lehla suruh amoi tu reducekan dark circles yang timbul semata2 nak update blog nih! haha...

toodles!

p/s: i love my netbook (tetiba!)

No comments: